Hoe kan ik je helpen? - Tunstall
7 jun
Terug naar innovatie overzicht
Hoe kan ik je helpen? Geplaatst in Algemeen

“How can I help?” Die vier woorden vormen voor mij de leidraad in mijn werk bij Tunstall. Het is de oprechte vraag waarmee dr. Max Goodwin, de hoofdrolspeler in ‘New Amsterdam’ zijn patiënten en medewerkers benadert. Deze ziekenhuisserie is nu erg populair op Netflix en raakte mij persoonlijk.  

Dit past precies in mijn motivatie om te kiezen voor de zorgsector. Bij Tunstall zag ik mogelijkheden om actief bij te dragen aan betere zorg: die de patiënt centraal zet en een betere kwaliteit van leven oplevert. Bijvoorbeeld door te faciliteren dat hij of zij langer zelfstandig thuis kan blijven wonen.

Gedreven 

Het was in feite een terugkeer naar de zorg, want aan het begin van mijn carrière werkte ik namens een facilitaire dienstverlener jarenlang vooral in ziekenhuizen: op het snijvlak van gastheerschap en beveiliging. Daar heb ik gezien hoe gedreven artsen, verpleegkundigen en ook leidinggevenden zijn om het beste te doen voor mensen die zijn aangewezen op hun zorg. Maar ook dat systemen, regels en beleid dat vaak in de weg zitten.

En in ‘New Amsterdam’ doet Max Goodwin (gespeeld door Ryan Eggold) daar iets aan. Hij wordt medisch directeur van een oud openbaar ziekenhuis in de VS en moet dat overeind zien te houden en ondertussen levens van patiënten redden. Alles staat bij hem in het teken van de patiënten. Ondanks tegenslag en tegenwerking krijgt hij veel van zijn collega’s mee in deze mindset van “How can I help”.

Dienend leiderschap

Onder de indruk was ik vooral van zijn dienend leiderschap. “Hoe kan ik je helpen?” Goodwin ziet waarmee de artsen en verpleegkundigen worstelen in ‘New Amsterdam’ en vraagt hoe hij ervoor kan zorgen dat zij hun werk beter kunnen doen… Zodat de patiënten betere zorg kunnen krijgen.

Faciliteren om te laten excelleren, zou ik dat willen noemen. Niet vanuit de ivoren toren alles bepalen, maar de werkvloer de ruimte geven. Daar zit dan aan vast dat je mensen vrijheid en verantwoordelijkheid geeft. Als jij als zorgprofessional vanuit je expertise en ervaring denkt dat een bepaalde aanpak het beste is, doe het dan ook zo. Als dienend leider haal je eventuele barrières en weerstand weg. En geef je rugdekking. Ik ben ervan overtuigd dat zo’n opstelling kansrijke initiatieven oplevert. En betere zorg.  

Telezorg

In de zorg is veel van het werk nog directief georganiseerd. Van bovenaf, met de nadruk op productie en kosten. Een afrekenmodel. Focus op kwantiteit en puur productie dus, terwijl naar mijn mening kwaliteit voorop zou moeten staan. 

Dat kan echt, als je het maar slim aanpakt en voor de juiste aanpak kiest. We tonen als Tunstall in de praktijk aan dat proactieve, persoonlijke of predictieve telezorg betere zorg oplevert én tegen lagere kosten. Waar ik energie van krijg, is dat we met technologische oplossingen (voor Connected Care en Connected Health) mensen daadwerkelijk helpen: de patiënten, hun familie en vrienden en de zorgmedewerkers die hen ondersteunen. Hierbij is de techniek niet het doel, maar slechts een middel. Door de simpele vraag te stellen ‘hoe ik kan helpen’, ontstaat een veel duidelijker beeld van de echte behoefte en is de (eventueel technologische) oplossing regelmatig eenvoudig én al beschikbaar. Het lijkt soms zo simpel: denken vanuit de behoefte in plaats vanuit de (technologische) oplossing. En eigenlijk is het dat ook…. 😊

Samen gaat het beter

Voor de duidelijkheid: ik ben sales consultant en natuurlijk zijn mijn resultaten uiteindelijk belangrijk. Maar mijn insteek is anders: ik wil zorgaanbieders helpen om de beste en gepaste zorg op de juiste plek en het juiste moment te geven. Ik ben ervan overtuigd dat de resultaten er dan vanzelf komen.

Sinds ik in januari 2019 bij Tunstall begon, heb ik heel wat gesprekken gevoerd met zorgprofessionals, leidinggevenden en bestuurders. Altijd ging het over kennisdelen. Vanuit Tunstall, maar ook tussen zorgorganisaties onderling. Hoe kun je elkaar versterken, wat kun je samen beter doen? En dat kan soms ook betekenen dat ze juist niet onze technologische oplossing in moeten zetten. 

Ik wil daarbij graag een verbindende schakel zijn. Dus als je na het lezen van deze persoonlijk getinte blog kennis wilt maken, is mijn eerste vraag: hoe kan ik je helpen?

Bron foto: Karolina Wojtasik/NBC/NBCU Photo Bank via Getty Images (Ryan Eggold als Dr. Max Goodwin)

Relevante artikelen in dit thema

12 jan
Algemeen Incluzio en Tunstall zijn enthousiast over sociale monitoring op afstand
11 dec
Algemeen ING: Opmars van thuis geleverde ziekenhuiszorg dreigt stil te vallen
7
jun

Algemeen

Hoe kan ik je helpen?

29
apr

Monitoring, data en support

Brijder Verslavingszorg onderzoekt voordelen Connected Health-oplossing Tunstall bij Detox Thuis-programma

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte